tisdag 23 september 2014

Object poem

Detta är en övning från en föreläsning i skrivande på den Litteraturvetenskapliga grundkursen jag läser på universitetet. Det är en object poem (det finns ingen svensk översättning till termen men man kan säga att det är en dikt baserad på ett specifikt objekt). I den här dikten, som jag skrev ner på ungefär 10 minuter illustrerar jag min hatkärlek till min mobiltelefon. Jag tror många i dagens samhälle känner likadant för sina smartphones.
 

Jag behövde dig för kontakt med omvärlden.
Försäljaren sa att du var bäst.
Så jag köpte dig utan protest.
Kom hem, startade dig,
såg till att du hade full batteri.
Nu kunde jag kontakta omvärlden utan problem igen.
Framför allt kunde man nå mig.
Det är ett år sen nu.
Du blev en del av mig.
När du inte finns där i handen, i fickan eller framför mig,
är du som en saknad kroppsdel

Av: Nina Kaakinen Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar