tisdag 23 september 2014

Där jag kommer ifrån

Detta är en övning som jag fick göra under en föreläsning om skrivande på den litteraturvetenskapliga grundkursen jag läser på Linköpings universitet. Uppgiften gick ut på att man i punktform skulle skriva hur man vuxit upp och var man härstammar ifrån och sedan utifrån punkterna skapa en dikt på fri vers. Resultatet kan ni läsa nedanför.

Där satt pappa, vid synthen, i sina leopardmönstrade badbyxor
och spelade finsk tango.
Vodkaflaskan stod på bordet bland alla alkoholstinkande glas.
Jag som ville ha vatten.
Fredagen kom - det var dags för Finska Föreningens dans på Mamregården.
Pappa skulle spela, mamma skulle sälja entrébiljetter.
Jag sprang runt bland finska svordomar och sisu.
På lördagen bakade mamma köttfärspiroger och friterade dem i kokosfett.
Jag sprang i skogen bakom huset och letade efter rymdstenar.
Hem kom jag med fisken som jag aldrig fångade i Fiskelösen.

Av: Nina Kaakinen Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar